21 вересня 2020 року у Фордемському університеті (США) виступив архієпископ Елпідофор (Ламбрініадіс) – глава Американської архієпископії Константинопольського патріархату. Тема його лекції: «Майбутнє православно-католицьких відносин у США».
Елпідофор відзначив підтримку з питання Святої Софії, надану кардиналом Доланом, та сказав, що «екуменічна солідарність останніх кількох місяців була неймовірною». На думку ієрарха, «екуменічний діалог, і зокрема діалог між римо-католицькою та Православною Церквами, проходить вище за історичні та богословські антагонізми»; при цьому, однак, з його слів, екуменічний рух в цілому перебуває в кризі.
Архієп. Елпідофор докладно розповів про історію екуменічного діалогу Константинополя з Римом, у тому числі у Північній Америці (у цьому відношенні доповідь ієрарха – непоганий оглядовий матеріал для людей, котрі цікавляться новітньою церковною історією).
Однак набагато цікавішим є те, що Елпідофор сказав про теперішнє та майбутнє православно-католицьких відносин, над котрими він міркує у парадигмі об’єднання з католиками (фактично нової унії): «Сьогодні більш ніж коли-небудь ми повинні думати не тільки про наші відмінності, але про те, як ми можемо наблизити єдність наших Церков через заново відкритий досвід спілкування, заснований на: взаємному визнанні, спільному сповіданні віри, прийнятті різноманітності, літургійному обміні, синодальності й соборності, місії та євангелізації, взаємній доповнюваності, оновленні та реформі, і, нарешті, ролі папства». Тобто питання про позицію Папи Римського в «єдиної церкви» є досить важливим, і щодо цього Елпідофор додав: «Те, як ми визначаємо владу в Церкві, буде мати прямий вплив на нашу здатність жити і існувати як одна Церква». Вочевидь, якщо змішана комісія з богословського діалогу прийде до розуміння ролі папства, котре влаштовує Фанар та Рим, всі інші питання (включно з єресями римо-католиків) виявляться не настільки суттєвими для досягнення нової унії.
Серед іншого архієп. Елпідофор сказав про важливість одночасного святкування Великодня, знову висловився на підтримку шлюбів православних з неправославними. Цікаво, що католиків представник Фанару назвав «Сестринською Церквою Риму».
Архієп. Елпідофор також дав зрозуміти, що проблеми в міжправославних стосунках перешкоджають православно-католицького діалогу: «Майбутнє православно-католицьких відносин залежить від стану міжправославних відносин». Неважко здогадатися, що головною проблемою є конфлікт Фанара і Москви, викликаний українським питанням.
Виступ глави Американської архієпископії вчергове показує, що стратегічний курс Константинопольського патріархату – це фактично нова унія з римо-католицькою церквою. За цих обставин Руська Православна Церква передбачливо скоротила свою участь в діалозі з католиками, вийшовши з роботи змішаної комісії. Руській Церкви, дасть Бог, належить зжити «гаванський синдром», остаточно повернутися на здорові позиції в православно-католицькому діалозі, стати маяком для православних усього світу в заощадженні святоотцівської віри і захисту її від латинської єресі.