Чому кіпрські ієрархи не провели жодної літургії з патріархом Феодором

9 вересня 2020 року на Кіпрі тривав Синод Кіпрської Церкви, про результати котрого не було озвучено практично жодної інформації, що є доволі нетиповим. Але з деяких джерел на Кіпрі мені стало відомо, що на Синоді Кіпрської Церкви була здійснена спроба зачепити питання розкольників в Україні, хоча й не уточнювали, в якій формі це було зроблено, можливо, у формі приватної бесіди. Як би то не було, у Синоді Кіпрської Церкви, котрий складається з 17 членів, більшість виступає проти українських розкольників. Через таке ставлення до українського питання раніше, Синод Кіпрської Церкви прямо вказував, що сумнівається навіть у тому, чи можна говорити про наявність священства у контексті українського розколу, не кажучи вже про те, щоб визнавати їх Церквою. «Два тисячоліття досвіду Кіпрської Церкви, а також всієї Православної Церкви, дають нам підстави сумніватися у можливості визнання заднім числом хіротоній, котрі були звершені забороненими, відлученими або анафематствованими єпископами», – було заявлено на Синоді Кіпрської Церкви у лютому 2019 року.

Після цього деякі ієрархи Кіпру прямо вказували, що предстоятелем Церкви в Україні вони визнають Митрополита Онуфрія, а не Епіфанія Думенка, котрого не вважають ані священиком, ані тим більше єпископом.

Тим не менш, кілька профанарськи налаштованих ієрархів у складі Синоду Кіпрської Церкви, котрі дотримуються ідеї «загальногрецького світу», готові підтримати проект Варфоломія. Глава Кіпрської Церкви заявляє про нейтралітет у цьому питанні, але в нього погано виходить підтримувати нейтралітет – періодично він озвучує критику на адресу РПЦ і завжди підтримує Патріарха Варфоломія. Прямо скажемо, сумнівний нейтралітет, але до того часу, поки в Синоді більшість буде проти розколу, позиція Кіпрської Церкви буде саме такою.

І ось після спроби зачепити питання ПЦУ на Синоді на Кіпр без будь-яких заяв про цілі поїздки вирушив Патріарх Феодор. І як мені повідомили ієрархи на Кіпрі, «однією з цілей візиту було питання українських розкольників». Саме тому повідомлялось, що 12 вересня Феодор прибув не в Нікосію, де розташована резиденція Архієпископа, а у Пафоську митрополію, де він зустрівся з правлячим архієреєм Георгієм та главою Кіпрської Церкви Хризостомом ІІ.

Справа у тому, що Георгій вважається одним з найбільш ярих прихильників Патріарха Варфоломія. Ймовірно, саме там йшло обговорення, чи можна змінити ситуацію з більшістю у Синоді Кіпрської Церкви, котра проти визнання розколу.

Звісно, все це не викликало особливого захоплення у більшості кіпрських ієрархів. Ймовірно, тому за цілий тиждень перебування на острові Феодора жодного разу не запросили служити літургію. Більшість не хотіла, щоб він вчинив подібну провокацію з поминанням, як під час свого попереднього візиту, коли він пообіцяв не поминати Епіфанія Думенка під час літургії та порушив свою обіцянку. А меншість не стала запрошувати Феодора, щоб більшість потім не засудила їх за таку ініціативу. Тому відбувся інцидент, аналогів котрому я не пам’ятаю: за період багатоденного візиту глави іншої Церкви він не служив жодної літургії на запрошення приймаючої сторони. Якби це був одноденний або навіть дводенний візит, то це можна було би ще списати на щільність графіка зустрічей тощо. Але коли глава Церкви тиждень перебуває у гостях, і його не кличуть співслужити літургію, то це просто дикість. При цьому кіпрські клірики в особистому спілкуванні вказували, що як вони самі, так і ієрархи побоюються провокацій у зв’язку з приїздом Феодора. І насправді це не випадково. Як мені стало відомо, після візиту Феодора плануються певні дії у цьому напрямку. І якраз тому не оголошувалось ані про цілі, ані про причини візиту Феодора на Кіпр.

cont.ws

Схожі публікації